Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (UNJR) sustine pozitia adoptata de Societatea pentru Justitie (SoJust) referitoare la Legea nr. 97/2008, privind aprobarea OUG nr. 100/2007 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul justitiei, promulgata in data de 14 aprilie 2008.
In acest sens, subliniem din nou ca, reintroducerea dispozitiilor referitoare la admiterea in magistratura pe baza de interviu se indeparteaza flagrant de la recomandarile Comitetului de Ministri al Consiliului Europei in sensul ca „orice decizie referitoare la cariera profesionala a magistratilor trebuie sa se bazeze pe criterii obiective, dupa meritele si in functie de pregatirea profesionala, integritatea, competenta si eficienta acestora” (Recomandarea nr. R 94-12 din 13.10.1994), si reprezinta un mare pas inapoi in procesul de reforma a sistemului judecatoresc.
In contextul aderarii la Uniunea Europeana, Romania si-a luat angajamentul de a elabora si de a pune in aplicare in cadrul sistemului judiciar o schema de personal rationala si realista, pe baza unei evaluari continue a necesitatilor. Cu toate acestea, amintim ca, potrivit constatarilor Comisiei Europene cuprinse in Raportul din 4 februarie 2008 privind progresele din Romania in domeniul reformei sistemului judiciar, jumatate din recrutarile in sistemul judiciar au urmat o procedura ad hoc, pentru a asigura ocuparea rapida a posturilor vacante existente, pe baza de interviuri si experienta in functii de specialitate juridica fara a se controla calificarile sau pregatirea noului magistrat. Avantajul ocuparii rapide a posturilor vacante din sistem prin aceasta metoda de recrutare nu poate fi ignorat, avand in vedere lipsa acuta de personal, insa o analiza detaliata a consecintelor asupra calitatii actului de justitie si a imaginii sistemului, in general, aduce in discutie si dezavantaje majore, constand in lipsa unei efective evaluari a competentei profesionale a candidatilor si lipsa oricaror criterii obiective care sa stea la baza unei politici de recrutare adecvate, de calitate.
UNJR apreciaza ca reintroducerea acestei forme de admitere in magistratura este de natura sa aduca grave prejudicii imaginii sistemului si calitatii actului de justitie, evaluarea cunostintelor profesionale si a competentei neputandu-se face in mod transparent si nediscriminatoriu decat prin concurs, astfel incat, se impune abrogarea in totalitate a posibilitatii intrarii in magistratura fara concurs. Dezavantajul principal al adoptarii acestei metode de recrutare il constituie riscul asumat de a se primi in sistem (si inca la nivelul instantelor superioare) persoane care nu intrunesc cerintele necesare exercitarii corespunzatoare a profesiei de magistrat, lipsa evaluarii cunostintelor, coroborata cu lipsa unei formari profesionale initiale adecvate, creand si intretinand in mare parte perceptia nefavorabila a justitiabililor asupra competentei profesionale a magistratilor si a calitatii actului de justitie.
De asemenea, prin OUG 100/2007, textul art. 33 alin.1 din Legea 303/2004 a suferit modificari, in sensul extinderii cercului de persoane care se pot inscrie la concursul de admitere in magistratura direct pe post (evident, cu indeplinirea si a celorlalte conditii prevazute de lege), aceasta procedura de admitere fiind in prezent deschisa unui grup larg de candidati, pe cat se poate de divers si de reprezentativ pentru societate, in acord cu recomandarile institutiilor internationale.
Daca, din punct de vedere a largirii cadrului de persoane ce se pot inscrie la concursul de admitere in magistratura, modificarile aduse prin OUG 100/2007 sunt binevenite, din perspectiva recunoasterii vechimii anterioare in functii de specialitate juridica drept vechime in magistratura, UNJR remarca faptul ca, dispozitiile au un vadit caracter inechitabil si fac dovada existentei unei grave confuzii intre vechimea in munca si vechimea in magistratura.
Analizand evolutia in timp a dispozitiilor legale, se constata ca, incepand cu art. 42 din Legea 92/1992, sfera categoriilor de personal asimilate magistratilor s-a extins exponential, nejustificat, in opinia noastra. Apreciem ca extinderea efectuata dauneaza imaginii corpului de magistrati si denota o perceptie eronata asupra sarcinilor pe care un magistrat le are de indeplinit.
Intrucat forma promulgata a Legii de aprobare a OUG 100/2007 aduce modificari de natura sa alimenteze criticile cu privire la calitatea recrutarilor in sistemul judiciar, si sa extinda sfera activitatilor ce pot fi asimilate celei de magistrat, cu efecte negative asupra imaginii corpului de magistrati, consideram ca se impune ca legiuitorul sa revina asupra formei adoptate, prin modificarea dispozitiilor criticate.
Tur in zona Berthelot – 11 august
Acum 4 luni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu