marți, 1 septembrie 2009

De la nenea Iancu citire


Am ales câteva vorbe de duh scrise de I.L. Caragiale, din antologia "Despre lume, artă şi neamul românesc" întocmită de dl. Dan C. Mihăilescu. Nu s-a schimbat nimic, s-a revizuit doar, pe ici pe colo, dar nu în părţile esenţiale.

Despre virtuţi şi vicii

„ M-am exilat şi atât. Aerul aici îmi prieşte, sunt mulţumit cu ai mei şi nu am ce căuta acolo, unde linguşirea şi hoţia sunt virtuţi, iar munca şi talentul vicii demne de compătimit. „

Despre Europa

„Multe am învăţat de când trăiesc în mijlocul Europei civilizate – unde e dreptate la tribunal fiindcă e şi pe stradă – şi între toate una mai ales, că omul trebuie să spună europeneşte , nu greco – ţigăneşte, ceea ce crede.”

Despre prost

„Ascultă-mă pe mine, iubitule, lumea toată, cu frumuseţile şi ororile ei, cu toate durerile şi voluptăţile ei, cu toate minunile ei tele - şi micro – scopice, în fine cu toate ale ei, toată – nu sunt nimic ! El, prostul, el este totul ! El este buricul Universului…”

Încotro mergem ?

„Dacă am avea pe cine să ne poată duce, am merge încotro ar trebui să mergem. Dar fiindcă la noi toţi comandă şi nimeni nu ascultă, - căci nu s-au născut încă nici cine să comande, nici cine să ştie asculta – mergem şi noi cum merg toate în natură sub imperiul necesităţii, mergem încotro o vrea Cel de sus – Dumnezeu, adică. Şi doar o fi El bun să nu ne ducă de râpă.”

Despre administraţie

„Încolo, sistema lucrează fără supărare pe toată linia, afară de netăgăduite rare excepţii onorabile. De aceea, cu un zâmbet plin de amărăciune, românul numeşte ţara lui patria bacşişului şi a hatârului”

Despre oligarhie

„Asta, în ţara românească, se numeşte, cu tot seriosul, sistemă democratică…Şi oligarhia asta, semicultă sau, în cel mai bun caz, fals cultă, pe cât de incapabilă de producţie utilă ori de gândire, pe atât de lacomă la câştiguri şi onoruri, îşi arogă puterea întreagă a statului”

Despre „bobor”

„Şi la glasul amicilor boborului, boborul, ridicând reteveiul, simbolul suveranităţii sale, izbucnea, la adresa vampirilor care-i sugeau sudoarea şi sângele, în imprecaţiuni naţionale de se cutremura catapeteasma circului… ”

Niciun comentariu: